Menu
Your Cart

John Company

John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
John Company
Počet hráčů
1-6
Doporučený věk
12+
Délka hraní
1–5 hodin
Obtížnost
Střední

V průběhu své dvěstěpadesátileté historie se britská Východoindická společnost rozrostla v jednu z nejvlivnějších obchodních a politických organizací na světě.

Záměrem hry John Company je vyprávět příběh Východoindické společnosti pohledem zevnitř. Hráči budou své rodiny provádět historií Společnosti a snažit se během hry získat co největší kus vlivu, moci a prestiže. Cíl hry je jednoduchý: využijte Společnost a její obchody k tomu, abyste pro svou rodinu získali co nejvýhodnější společenské posty doma v Anglii. Za tímto účelem budujete kariéru členům své rodiny a snažte se poskytovat své služby ostatním výměnou za teplá místečka v Londýně či za pohodlí koloniálních úřadů. Hráči budou bok po boku ovládat Společnost a čelit výzvám v podobě omezeného rozpočtu a nevyhnutelného střetu zájmů. Měl by guvernér zahájit válečné tažení, aby rozšířil državy Společnosti, nebo raději investovat do infrastruktury? Anebo bude možná vůbec nejlepší všechny vybrané daně vložit do rekonstrukce jeho letního sídla na anglickém venkově…

  • oboustranná herní deska
  • sešit pravidel
  • 120 kostek (členů rodin)
  • 30 lodí
  • 30 žetonů zboží
  • 60 disků herních peněz
  • 20 disků uzavřených úřadů a splněných objednávek
  • 60 karet (6 karet hráčů, 8 karet regionů, 8 karet provinčních úřadů, 19 karet událostí a 18   karet ocenění, 1 karta postmonopolu)
  • 10 šestistěnných kostek
  • 5 kostek ukazatelů
  • 1 figura slona
  • Skladem: Skladem
1 199 Kč
Cena bez DPH: 991 Kč

Část 1 - Pravidla pro hraní základního scénáře


Část 2 - Pravidla po Společnost po deregulaci

John Company
 
Příběhově se John Company věnuje Britské východoindické společnosti, která vznikla na začátku 17. století a je považována za jednu z prvních akciových společností na světě. Hrači v roli několika významných rodin společně firmu řídí. Co je ale nutné podotknout, nejedná se ani trochu o kooperativní hru, což je na první pohled poněkud zvláštní, ale v důsledku zcela logické. Cílem totiž není firmu řídit efektivně, ale skrze ní se dostat na lukrativní místa - třeba se i provdat do královské rodiny, popřípadě být zvolen do britského parlamentu - za tyto pozice jsou na konci hry vítězné body (VB).
 
Hráči tedy nakupují akcie společnosti (VB na konci hry), volí předsedu představenstva a následně do jednotlivých odvětví firmy dosazují své příbuzné. Zároveň staví za vydělané peníze vznosná sídla (VB na konci hry), fabriky na zboží a lodě, které následně prodávají samotné John Company. Z členů rodiny mohou také dělat písaře, kteří v budoucnu povýší na lepší posty, posílat je do vojenské akademie nebo učit na kapitány, kteří budou v budoucnu v Indii obchodovat na vlastní triko - na úkor společnosti.
 
Páteří hry je vyjednávání a diplomacie mezi hráči - zvolím tě předsedou, pokud mi pak dosadíš strejdu do šéfa obchodu s touto oblastí, dobře ale na oplátku chci, aby tvůj nákupčí kupoval primárně zboží z mé fabriky atd. Hráči se mohou uplácet, nabízet si protislužby, ale zároveň si vyměňovat své herní kostičky, které poté fungují jako sliby. Nesplněné sliby (aka kostičky u jiných hráčů se na konci hry počítají jako negativní VB). Ze slibů se lze buďto vyplatit, nebo při vstřícných gestech k protihráčům se vrací automaticky.
 
Obchod (a války) s Indií jsou řešeny pomocí kostek, kdy se z celého hodu bere nejnižší číslo - 1 a 2 jsou úspěch, 3 a 4 malý neúspěch a 5 a 6 fatální neúspěch, který způsobí, že vedoucí daného úseky firmy je okamžitě vyhozen. To není vždy negativní jev. Nakousli jsme i válčení, hráči i nepřímo budují armádu, které nakupují zbraně a posílají do ní členy své rodiny jako důstojníky, což jim může přinášet zisky (při úspěšných vojenských taženích).
 
Na konci kola se spočítá kolik firma obchodem vydělala, poté se odečtou náklady na armádu, splatí se úroky z půjček a další výdaje. Předseda představenstva se poté rozhodne zda vyplatí akcionářům dividendy a kolik. Nevyplacení sníží cenu akcií (je snazší si je poté koupit) a zároveň přinese více peněz firmě, která pak může lépe operovat. Jak ale bylo řečeno, cílem hry není prosperita firmy - pouze její funkčnost. Hráči tak musí najít rovnováhu, jak moc mohou společnost vydojit, než zkolabuje.
 
Ve fázi událostí se řeší válečné konflikty v Indii, přijímají se nové zákony a hlavně vedoucí pracovníci odchází do důchodu (opět řešeno hodem kostkou). A to je právě ta chvíle, kdy se členové vaší rodiny mohou dostat na lukrativní místa a tím hráči získávají VB. To ovšem stojí nemalé peníze, které musejí nejdříve ve společnosti vydělat.
 
Jedná o velice unikátní hru, která ve výsledku není tak složitá, jak se na první pohled zdá. Autor sám v pravidlech zmiňuje, že stačí jeden člověk ovládající pravidla, který ostatní zaučí "za běhu".

Gameplay v podání Yedleho (Deskofobie)


Pravidla v češtině ke stažení.