The Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era je kooperativní dobrodružná desková hra pro 1-4 hráčů od Chip Theory Games. Hra bude nádherně produkovaná s obšitých herními podložkami, speciálními kostkami, těžkými žetony a plastovými kartami.
Stejně jako v počítačových hrách z tohoto univerza mohou hráči očekávat kombinaci vytváření a vylepšování postavy, průzkumu venkovních oblastí, procházení podzemí a bojů. Souboje a systém vytváření postavy v této hře jsou silně inspirovány oceňovaným titulem Too Many Bones od stejného vydavatele. Každé dobrodružství ve hře se odehrává během tří herních sezení, přičemž délka sezení je zhruba jedna hodina na hráče. Každý hráč si vytvoří jednoho hrdinu a bude k němu přidávat schopnosti a kostky z povolání a několika dovednostních linií. Své hrdiny budou hráči ovládat během všech tří sezení dobrodružství, přičemž navštíví mnoho oblastí Tamrielu, z nichž každá má svůj vlastní jedinečný charakter a herní mechanismy.
Betrayal of the Second Era je zasazená do Druhého věku historie Tamrielu - konkrétně do období událostí provázejících „Splynutí rovin“, kdy Řád Černého červa osnuje tajný plán na získání Amuletu králů. Zatímco však tento temný kult splétá pavučinu intrik, jeden z jeho členů chystá svou vlastní, mnohem temnější zradu - zradu, která připoutá Tamriel k Oblivionu navěky.
Herní obsah dle dosažených Stretch Goals k 12.4.2023
- 99 chipů (11,5g, kovové jádro)
- 65 chipů jako ukazatele zdraví (2,8g)
- 88 žetonu (akrylové)
- 161 kostek
- 16 neoprenových podložek
- 248 karet (plastových)
- 65 herních přehledů (plastové)
- 8 sešitů (pravidla, průvodce, sešity k jednotlivým regionům)
- 12 pořadačů (na chipy, kostky, žetony, apod.)
- Magnetický ukazatel herního času a zkušeností
- 2 sáčky
- 17 ukazatelů statistik
- Skladem: Není skladem
- Průvodce kampaní
- Popis hraní
- Rozvoj postavy
- Dobrodružství
- Souboje
- Svět Elder Scrolls
- Gameplay (v angličtině)
- Official Trailer
Začátek hry
Ve hře budou obsaženy všechny významné rasy světa Tamrielu (od elfů až po kočičí Khajiity), přičemž až dva hráči budou moci hrát za stejnou rasu. Jako bonus už byl otevřen stretch goal, kdy si hráči budou moci vybrat, zda chtějí hrát mužskou, nebo ženskou verzi dané rasy. Každá rasa má určité speciální bonusy (ale třeba i nevýhody) oproti ostatním.
Poté, co si zvolíte rasu, je třeba si vybrat oblast světa ES (provincii), ve které se bude vaše dobrodružství odehrávat. Máte na výběr z 5 oblastí (základní krabice). Jedna seance hry bude trvat až 12 herních dní. V průběhu každého dne budete cestovat po mapě provincie a vyhledávat dobrodružství. Tato mohou mít mnoho podob, např. se rozhodnete strávit den ve městě a vyjednávat s pašeráky, nebo se vydáte prozkoumat tajemné podzemí. Standardní hra se skládá z 3 sezení.
Na základě vaši volby provincie bude odlišný průběh celé partie, včetně jejího konce. V koncové fázi partie se vždy utkáte s temnou čarodějkou Deslandrou, kdy musíte zarazit její plány na ovládnutí dané provincie.
Dalším aspektem hry, který si na začátku zvolíte, je váš cech. Vyberete si jeden z 3 náhodně tažených cechů a k touto se v partii přidáte. Každý cech vám určí, jaké úkoly budete plnit v první partii, a také vám umožní v dané provincii splnit úkol speciální. Patřit tak můžete např. do cechu bojovníků, cechu zlodějů, či do Temného bratrstva, nebo Neohrožených, známých lovců pokladů.
Jakmile máte splněno výše uvedené, zbývá se rozhodnout pro vaši třídu/povolání spolu s jednou kategorií dovednosti – specializace (reprezentované unikátní kostkou), opět z nabídky, která hráče série Elder Scrolls nepřekvapí, nicméně nebude cizí žádnému fanouškovi fantasy – můžete být válečníkem (ať už těžce obrněným, nebo naopak obratným s jednoruční zbraní), zlodějem, léčitelem, čarodějem. Každé povolání má své výhody a začíná s 1-2 dovednostmi, vyhrazenými pro dané povolání.
Některá povolání jsou vhodnější pro konkrétní rasy, ale nic vám nebrání si svou postavu „namíchat“ jinak. Starší hra od Chip Theory Games, Too Many Bones, rovněž staví na unikátních postavách, ale na opačném principu – v ES si stvoříte postavu od píky a bude přesně taková, jakou ji přejete a budete ji i tak hrát. V TMB jste naopak postavení před hotovou postavu jako rébus a musíte se naučit, jak nejlépe využít její přednosti a minimalizovat slabiny.
Průběh hry
V průběhu hry budete získávat drahocenné zkušenosti, které následně můžete utratit za nové dovednosti, za zlepšení svých základních vlastností (zdraví, magie, útok a výdrž), za možnost používat určitou dovednost častěji, či za vylepšení schopností vašeho povolání. V rámci rozvoje postavy budete limitování pouze velikostí vaší herní „desky“ (je z neoprenu), kombinací je nespočet a nikdy tak nebudete muset hrát stejnou postavu (pokud nebudete chtít). Na základě toho, jak budou vaše postavy silné, poroste i síla nepřátel.
Souboje
Zásadní částí hry jsou souboje, ve hře se setkáte se 3 typy bojů – střety, průzkumy a doupata. V každém souboji se budete pohybovat po hexové mapě/dílku a využívat své dovednostní kostky, abyste porazili protivníky. Poté, co si s kostkou hodíte, ji však musíte vyčerpat a umístit do prostoru pro vyčerpané kostky, ze kterého se tyto postupně opět uvolní. Využívání některých dovedností však způsobí, že budete muset do prostoru pro vyčerpané kostky přidat i kostky únavy, tudíž se vám vaše dovednostní kostky vrátí později. Ve hře je však důležitý i každý neúspěšný zásah – přidá vám houževnatost, kterou následně můžete využít pro odemčení mocných dovedností vašeho povolání.
Ve střetu se ocitnete na velké mapě a budete bojovat jednu bitvu s náhodně určenými protivníky, přičemž pokud v dané bitvě uspějete, zvítězíte i v daném dobrodružství/úkolu. Většina střetů pracuje se speciálním pravidlem, takže jsou jedinečné. Síly, proti kterým bojujete, jsou vám před vstupem do střetu známy, nemůžete se jim však vyhnout.
Při průzkumu, na rozdíl od střetů, postupně objevujete menší dílky mapy a s nimi i nové nepřátele. Cílem je prozkoumat celou oblast, přičemž pravidla pro průzkumy se liší pro každou provincii. Na rozdíl od střetů můžete průzkumu zanechat a utéct, pokud by se situace ukázala nezvladatelnou.
Posledním typem boje je doupě (dungeon), který se odehrává na velkých, dopředu sestavených mapách, a jedná se o kombinaci předchozích dvou typů soubojů. Každá provincie obsahuje jeden unikátní dungeon a vstoupíte do něj na základě určitého úkolu, který vám rovněž stanoví cíle, kterých musíte v dungeonu dosáhnout.
Konec partie
Pokud úspěšně dokončíte svůj hlavní úkol, výborně, dohráli jste partii. Vaše cesta však není ještě u konce, získáte indicie, spolu s novými příběhovými úkoly pro vaši další hru. Indicie si můžete mezi jednotlivými partiemi uložit, společně s vaší postavou (postavami), do připraveného úložného systému. Poté, co splníte svůj druhý hlavní úkol, budete moci vstoupit do závěrečné části hry. Všechny indicie (klíčová slova), které jste získali v průběhu hry, určí, jak bude vaše závěrečné střetnutí vypadat. Bude tak záležet na vašich předchozích rozhodnutích. Pokud se vám povede zvítězit, zachránili jste Tamriel před temnou budoucností. Prozatím.
Znovuhratelnost
V základní krabici najdete 30 unikátních hlavních úkolů (skládajících se z dílčích úkolů). Další budou otevřeny jako stretch goaly. Hra dále obsahuje 85 dobrodružství/setkání, 50 nepřátel a 15 vedlejších úkolů, což zajišťuje ohromnou znovuhratelnost.
Tvorba postavy
TES mohou hrát zároveň až 4 hráči, kteří si jako první krok ve hře zvolí barvu své herní desky (podložky). Následně si zvolíte rasu vaší postavy. Na výběr máte z 10 ras, přičemž každá má mužskou či ženskou variantu. Ve stretch goalech se navíc odemkly alternativní vzhledy pro všechny rasy, budete tak mít při tvorbě postavy spoustu možností. Na kartách najdete informace o každé rase, jejich přednosti či slabiny, zvláštní dovednosti a počáteční hodnoty. Poté, co si zvolíte, dejte kartu rasy nalevo od vaší herní podložky a umísíte na ní příslušný chip.
Následně si nastavíte základní hodnoty vlastností a odborností vaší postavy (dle karty rasy). Žetony příslušných vlastností a dovedností si umístíte do libovolného pole na obou stranách vaší podložky (kruhová pole "Attribute). Dejte si však pozor, pokud si umístíte proti sobě vlastnosti, odbornosti či dovednosti, o kterých víte, že byste je chtěli ve hře více rozvinout, nebudete moci dosáhnout vyšší úrovně v obou stupnicích (tyto jdou proti sobě).
Při přípravě postavy si všimněte pravidel vaší rasy. Máte možnost si určitým způsobem odlišně upravit počáteční hodnoty, vlastnosti či vybavení postavy.
Například rasa Bosmerů má vrozenou schopnost nepolapitelný bojovník (elusive combatant). Tato schopnost postavě umožní jednou za bitvu zabránit zisku negativní stavové kostky do vaší oblasti stupnice „cooldown“, na spodu vaší podložky. Tuto kostku byste jinak museli do této oblasti umístit a až by přišel její čas, vyhodnotit ji – pravděpodobně by se vám tak nevyhnul nějaký negativní efekt.
Dále si můžete na kartě rasy přečíst, že můžete obětovat jednu počáteční hodnotu života, abyste se naučili další dovednost, pokud bude vaše počáteční odvětví lukostřelba.
Poté, co jste si umístili žetony vašich vlastností a odborností, umístěte vedle nich příslušné čtvercové žetony, dle hodnot na vaší kartě. Životy zatím žádný čtvercový žeton nedostávají, neboť jejich počáteční hodnota je uvedena na samotném kulatém žetonu. V dalším kroku si zvolíte jedno z dostupných odvětví dovedností (10 v základní hře, 2 v rozšíření a další jsou plánovány) a k ní si přiberete příslušnou kartu. Žeton dovednosti umístěte z jedné strany do dostupného pole na vaší podložce a doberte si ze zásoby dvě dovednostní kostky úrovně 1, které přijdou do pozic vedle žetonu. Většina kostek reprezentuje dovednosti, které budete používat v boji (házením těmito kostkami).
V poslední řadě si při tvorbě postavy vyberte povolání. Tato vám dá mocné dovednosti, které budete moci ve hře aktivovat utrácením houževnatosti – zdroj, který hromadíte v průběhu hry pokaždé, když při hodu dovedností kostkou minete. Po zvolení povolání, které se vám bude pro vaši postavu nejvíce líbit, umístěte dvě kostky vyčerpání do oblasti „cooldown“, na spodu vaší podložky.
Zde vidíte povolání lukostřelce. V původních pravidlech byste našli podmínku, abyste si toto povolání mohli vybrat - musíte si předtím zvolit odvětví lukostřelby a mít výdrž (staminu) na hodnotě alespoň 4. Jelikož se hra neustále vyvíjí (a ještě dlouho bude), toto pravidlo již neplatí a budete si moci na začátku hry zvolit jakékoli povolání.
Následně karta uvádí schopnost, která vám bude vždy dostupná za splnění určitých podmínek. V tomto případě, pokud začnete své kolo ve střelecké pozici, můžete zranit nepřítele, který se nachází na poli, které s vámi nesousedí, udělením dvou zranění.
Dále najdete seznam dovedností vašeho povolání, které budete moci aktivovat utrácením bodů houževnatosti.
Rozvoj postavy
V dalších článcích se budeme průběhu hry věnovat podrobněji, ale hlavní princip, který vás bude hrou provázet je, že každý den vás čeká dobrodružství, střetnutí či událost (encounter). Většina těchto situací určitým způsobem ovlivní vaši herní podložku. Například když navštívíte městečko, můžete v obchodě utratit jednu z vašich akcí města a získat předměty či relikvie, které si umístíte vedle vaší podložky pro pozdější použití. Dále můžete třeba využít akce cechovního domu, abyste změnili své povolání (samozřejmě pokud budete splňovat podmínky).
Vaše podložka se však bude měnit především utrácením zkušeností. Za většinu dobrodružství a splněné úkoly obdržíte určité množství zkušeností. Ty využijete mnoha způsoby, ale jejich hlavním účelem je přidání kostek dovedností a žetonů vlastností. Když si přidáte novou kostku či žeton, umístěte tyto do pole nejvíce vlevo či vpravo od žetonu příslušné dovednosti nebo vlastnosti. Při umisťování se řiďte dvěma čísly nad příslušným sloupcem vaší podložky – množstvím zkušeností, které musíte pro dané vylepšení utratit. Pro vlastnosti a dovednosti na levé straně vás zajímá levé číslo, na druhé straně pravé číslo. Pokud chcete získat kostku dovednosti vyšší než první úrovně, musíte zároveň ověřit, zda odpovídá i úroveň vašeho tréninku v dané dovednosti (můžete si ji zvýšit návštěvou mistrů ve městech).
Jak budete v průběhu hry získávat další kostky či vylepšení vlastností, zjistíte, že každé následující vylepšení vás stojí více a více zkušeností. Rozvoj vaší postavy se tak stane hlavolamem, jak těžce vybojované zkušenosti utratit co nejlépe. Můžete si přidat 6 kostek střelby z luku a stát se tak smrtonosným ostrostřelcem, zaplatíte za to však 12 zkušeností. Bude jen na vás, jestli vám za to takový rozvoj postavy bude stát.
Naštěstí se vzdálenými a drahými pozicemi pro vylepšení lze naložit i jinak. Než využít celý řádek pro lučišnictví, můžete se rozhodnout střelbě z luku věnovat jen např. 3 pole a ve zbytku řádku začít z druhé strany jinou dovednost. Nikdy však nebudete v dané dovednosti vynikat. Za určité situace se to však může ukázat jako lepší volba.
Ve výsledku je rozvoj postavy jednou z nejdůležitějších a nejzajímavějších částí hry. Budete se neustále rozhodovat, které vlastnosti či dovednosti dát přednost, abyste svou postavu nejlépe rozvinuli. Můžete se i rozhodnout přestat určitou dovednost praktikovat a zbavit se jí úplně. To stejné můžete udělat i s některými vlastnostmi. Nechcete používat magii? Zahoďte ji ze své podložky a udělejte si místo pro jinou dovednost. Každé takové rozhodnutí má však své klady i zápory. Můžete si však být jisti tím, že pokud budete chtít, zahrajete si každou hru zcela jinou postavu.
Dobrodružství (setkání, událost – encounter)
Svět Tamrielu budou v průběhu hry ovlivňovat především dobrodružství, kterých se na svých výpravách zúčastníte. Jak jsme si již vysvětlili, herní partie se skládá ze 12 dnů, přičemž každý den vás obecně čeká jedno dobrodružství. Ty jsou 4 různých typů.
Příběhová dobrodružství (quest encounter)
Tato dobrodružství jsou nejdůležitější, kterým se budete muset postavit. Na začátku partie získáte kartu příběhového dobrodružství (nebo její část) a za splnění obdržíte další, dokud toto dobrodružství nedokončíte a nevyhrajete tak danou partii. Obvykle vám karta řekne, co musíte udělat, s kým bojovat, či kam jít, případně kombinaci těchto činností. V kole, kdy se vám povede danou část příběhového dobrodružství dokončit, získáte odměnu a budete pokračovat dle instrukcí v deníku (gazetteer), daný den už vás nečeká jiné dobrodružství.
V dobrodružství na obrázku budete mít za úkol dostihnout žoldáky, kteří se zmocnili mízy ze vzácných stromů. Skupina žoldáků se bude na mapě pohybovat a vy je budete muset dostihnout dříve, než se vrátí do pevnosti Bouře (Stormhold).
Pokud se na cestách zastavíte ve městě, budete se moci zúčastnit vedlejšího příběhového dobrodružství, abyste získali odměnu navíc. Tato fungují stejně jako hlavní příběhová dobrodružství, nejsou však podmínkou pro výhru v partii, jejich příběh není tak důležitý a často se jich můžete zúčastnit, zatímco plníte podmínky jiného dobrodružství (splnění vám nesebere den z 12denního přídělu – pokud nestihnete splnit hlavní příběhové dobrodružství ve 12 dnech, partii prohrajete).
Dobrodružství v divočině (overland encounters)
Tento typ dobrodružství je nejčastější, zažijete jej totiž vždy, když neplníte jiný typ dobrodružství. Poté, co se pohnete a zrovna nedokončíte příběhové dobrodružství, nezačnete dobrodružství s nehráčskou postavou (NPC) nebo nevstoupíte do města, táhnete si kartu dobrodružství v divočině. Na přední straně karty si přečtete příběh a druhá strana karty vám nabídne možnosti, jak situaci vyřešit. Jedná se o náhodná setkání či události, obvykle s vazbou na provincii, ve které se zrovna nacházíte. Můžete při nich přijít k újmě, či naopak užitku, obvykle vám však přinesou body zkušeností. Základní hra obsahuje obecný balíček těchto karet, přičemž část z nich se použije na začátku každé partie při tvorbě balíčku dobrodružství smícháním se speciálními kartami dobrodružství dané provincie. Dobrodružství v divočině mohou mít poklidná či násilná, vzácně může dojít i na test vašich dovedností v minihře na obratnost.
Karta na obrázku vám dá například volbu – budete dle mapy hledat poklad, či mapu prodáte zkušenějšímu dobrodruhovi. V prvním případě naleznete místo standardních truhel relikvie, ve druhém si budete moci táhnout vrchní kartu z balíčku předmětů.
Dobrodružství s nehráčskými postavami (NPC)
Na každé mapě provincie najdete množství chipů, které reprezentují nehráčské postavy, se kterými budete moci interagovat. Některé mapy tyto chipy využijí jako místo pro potenciální boj. Například v Černých močálech budou chipy divočiny reprezentovat skupiny kultistů, kteří vás budou lovit. S jejich chipy budete moci interagovat, pokud vstoupíte na jejich pole. V tuto chvíli nahlédnete do deníku, kde se dozvíte, jak setkání vyřešit. Obvykle dojde na střet, či budete prozkoumávat podzemí. Stejně jako s ostatními dobrodružstvími, vám úspěch zaručí zkušenosti.
Karta na příkladu ukazuje, jak vás budou kultisté lovit – budete muset na konci dne hodit kostkou, abyste se dozvěděli, zda se vaši pronásledovatelé vydají jiným směrem, či půjdou po vaší stopě.
Dobrodružství ve městě (town encounters)
Na rozdíl od předchozích typů, dobrodružství ve městě vám obvykle nepřinesou zkušenosti za splnění. Namísto toho můžete získat jiné výhody dle vaší volby. Můžete například navštívit mistry řemesla, abyste se zlepšili ve svých dovednostech, vydat se do obchodu za lepším vybavením, či se zastavit v cechovním domě, abyste změnili své povolání (class). Zároveň vás budou čekat i dobrodružství unikátní pro dané město. Obvykle budete mít pro každé městské dobrodružství dvě akce. Važte tak s rozmyslem, jak tyto akce využijete, abyste co nejlépe rozvinuli svou postavu.
Soubojový systém
Veškeré souboje ve hře se odehrají obvykle v průběhu několika kol a účastníci konkrétní bitvy budou reprezentování pokerovými chipy a případně chipy zdraví na neoprenovém dílu mapy. Nepřekvapí vás, že v průběhu boje budou hráči a nepřátelské jednotky ztrácet životy, dokud jedna strana neporazí druhou. Pokud prohrají hráči, na konci dne si doplní určitý počet zdraví, aby mohli ve hře po porážce pokračovat.
Na následujícím obrázku vidíte kartu bitvy, kterou musíte vyhrát. Karta vám řekne, kolik a jakých nepřátel máte do bitvy nasadit (vylosovat z pytlíku) a také kam je na mapě umístit. Dále uvádí speciální podmínky bitvy (dokud nesplníte úkol bitvy – zabít Khajitského kultistu, budou se jednotky nepřátel na mapě neustále měnit za jiné, stejné úrovně. Zdraví jim však zůstane stejné). Pokud porazíte kultistu, zvítězili jste.
Každá bitva se hraje na kola. Nejdříve odehrají své akce hráči, následně nepřátelé. Nepřátelé, kteří o hráčích ví (jsou v jejich dohledu/doslechu), se pohnout směrem k nim, přičemž rozlišují postoje (popsáno dále) jednotlivých hráčů. Následně zaútočí na hráče v dosahu – provedou hod počtem útočných kostek dle svého útoku. Nepřátele rovněž často mají nepříjemné schopnosti, proto si raději vždy zkontrolujte přehledovou tabulku schopností, aby vás nic nepřekvapilo.
Hráči mají ve svém kole na výběr z následujících možností:
Pohyb – lze se pohnout o počet polí, který se rovná hodnotě výdrže postavy. Určité dovednosti nebo povolání mohou hráči poskytnout pohyb navíc. Pokud během pohybu vstoupíte na pole s předmětem nebo relikvií, můžete se pokusit danou věc získat utracením zbývající výdrže na odemčení zámku (obecně se věci nachází v zamčených truhlách).
Změna postoje (switch battle form) – v horním levém rohu vaší podložky najdete kroužek postojů (střelecký, boj na blízko a další). Některé vaše kostky či zbraně mohou být použity pouze v případě, když se vaše postava nachází v určitém postoji (který představuje ikona). Bitvu začnete v postoji dle vaší volby, ale tento můžete ve svém tahu změnit. Stojí vás to však kostku únavy do stupnice „cooldownu“ (podlouhlá obdélníková výseč ve spodní části vaší podložky), kterou budete muset vyřešit na konci kola. Nedává přece smysl, abyste v jednom kole vystřelili z luku a rovnou k tomu švihli mečem.
Hod kostkami – v konkrétním hodu můžete hodit tolika kostkami dovednosti, kolik vám zbývá výdrže (pokud se jedná o dovednost vyžadující výdrž), nebo manou (magicka, pokud se jedná o dovednosti spojené s kouzly). Můžete házet tak dlouho, dokud máte nějaké kostky k dispozici. Pokaždé, když provedete hod kostkami (kromě prvního hodu), umístíte jednu únavu do stupnice „cooldown“. Poté, co hodíte kostkami, můžete uplatnit jejich efekt. Následně, nehledě na to, zda jste kostky využili či ne, umístěte je v pořadí podle vaší volby do oblasti „cooldown“.
Kostky dovedností mají spoustu využití, od prostého zranění (od vaší základní útočné kostky) po mnohem specifičtější efekty. Například Breton zaměřený na magii může házet kostkami, které mu umožní očarovat nepřítele, vyléčit spolubojovníky, zrušit negativní očarování či probudit omráčeného člena skupiny. Každá kostka má svou přehledovou kartu, kterou obdržíte, když se dovednost s kostkou naučíte.
Příklad dovednosti „Temná výměna“ s různými efekty:
Podle výsledku vašeho hodu můžete touto kostkou spustit 3 různé efekty:
- Vyléčit všechny spolubojovníky do plného zdraví, avšak tato činnost přivolá nového nepřítele úrovně 5 přímo vám pod nos.
- Snížíte si počet životů na 1 – vyléčíte libovolného spojence do plného zdraví.
- Seberte 3 žetony zdraví od každého spolubojovníka a přerozdělte je dle své volby (až do plného zdraví).
Využití dovednosti vašeho povolání – ve hře nikdy úplně neminete. Strany kostek, které vám neposkytnou požadovaný efekt, obsahují zvláštní ikonu houževnatosti. Za každou ikonu houževnatosti, kterou využijete, si můžete na vaší podložce zvýšit stupnici této vlastnosti o 1. Houževnatost můžete využít k aktivaci dovedností vašeho povolání. Například pokud je vaším povoláním Dračí rytíř a máte dostupné 3 body houževnatosti, můžete utratit dva body a aktivovat „spalující úder“, který vám přidá zdarma základní útočnou kostku za každý unikátní typ zbraně ve vašem inventáři. Nebo se můžete rozhodnout houževnatost neutratit a dál využívat vaši pasivní schopnost – v případě dračího rytíře můžete odstranit kostku únavy pokaždé, když zabijete nepřítele, dokud máte alespoň 3 body houževnatosti.
Využití vybavení – ve hře obecně najdete dva typy vybavení, běžné předměty a mocné a vzácné relikvie. Vybavení můžete získat v boji i mimo boj a spoustu jej právě v boji využijete, ať k léčení, k silnějšímu útoku, či jinému efektu.
Následující karta je medailon berserka, který vám umožňuje získat kolo navíc, pokud jej otočíte na rubovou stranu. Pokud budete poraženi v boji, zatímco máte medailon lícem dolů, můžete jej opět otočit zpět.
Na konci kola, poté, co jste provedli všechny zamýšlené akce, nejspíše zjistíte, že máte v oblasti „cooldownu“ mnohem více kostek, než na začátku. Dokud je kostka v oblasti „cooldownu“, nemůžete s ní znovu hodit. Máme pro vás však dobrou zprávu, na konci vašeho kola získáte z této oblasti určitý počet kostek zpět (podle vaší hodnoty „cooldown“). Postavy obecně začínají hru s touto hodnotou 1 nebo 2, ale tento parametr si mohou za utracení zkušeností zvýšit.
Kostky dovedností nejsou jediné, které vám budou oblast „cooldownu“ plnit. Kostky únavy představují náročné činnosti, které jste museli v tahu vykonat a když opustí váši oblast „cooldownu“, nic nezískáte (jen vám blokují kostky dovedností). Dále se vám v této oblasti mohou ocitnout kostky negativních stavů – ty na vás působí, dokud je neodstraníte (zřejmě obvyklé stavy jako znehybnění, slepota, otrava…). Posledním typem kostky, která se vám v oblasti „cooldownu“ může objevit, je tzv. vyčerpání. Pokud se bitva natáhne až do 6 kola a déle, budete každé kolo dostávat tyto smrtící černé kostky, které vám budou dávat automatické zranění na začátku vašeho kola.
Obratná práce s různými dovednostmi, vlastnostmi a vaší stupnicí „cooldownu“, je bojovým jádrem hry. Bude vám stát za to využít všechny dovednosti v jednom kole, abyste mocně zaútočili, jen abyste měli následující kolo všechny kostky zablokované? Máte čas otevřít tuhle truhlu, nebo vás příští kolo zkosí vyčerpání? Jak podle vašich představ formovat tu nejlepší postavu?
Nejdůležitější otázka je samozřejmě ta poslední. Se všemi dostupnými dovednostmi (kolik se jich naučíte, je na vás, jak jsme si již vysvětlili, můžete se stát mistry v jedné dovednosti, či se jich naučit více a být tak univerzální postavou) jsou možnosti rozvoje postavy obrovské a každý hráč bude mít volnost, kam svou postavu směřovat.
Herní svět
V základní hře najdete 5 provincií světa Elder Scrolls: Černá blata, Cyrodiil, Vysokou skálu, Morrowind a Skyrim. Časově můžete hru zasadit do roku 582 Druhé éry (viz Elder Scrolls online). Mapa a lokality odpovídají tomuto období. V rámci přiblížení herních mechanik jsme zmínili tzv. deníky – pro každou provincii najdete v krabici speciální knihu. Tyto deníky jsou nejdůležitějším zdrojem informací, který budete v dané partii potřebovat. Povede vás, budete mít díky němu přehled o úkolech a pomůže vám pochopit rozdíly mezi provinciemi.
Mapa
Ačkoli můžete cestovat z provincie do provincie, každá partie vás však zavede pouze do jedné z nich. Poté, co si zvolíte, v jaké provincii se bude vaše partie odehrávat, vezmete si její mapu a umístíte žeton své družiny do počátečního města (dle příběhového úkolu). Pokud jste fanouškem série Elder Scrolls, určitě vám budou mnohá místa povědomá. Ať už to budou města, která můžete navštívit (a která mají vlastní záznam v deníku), nebo významná místa bez záznamu, avšak s herním významem (ať už mechanicky, nebo ve spojení s úkolem). Podoba map zatím není finální.
Dobrodružství a doupata (podzemí, dungeons)
Ve svém kole se budete moci po mapě pohnout o určitý počet polí (váš maximální pohyb za každý den je určen provincií, ve které se nacházíte). Po pohybu bude obvykle následovat dobrodružství. Jak tyto jsme si již přiblížili, v každé partii si kromě jiných dobrodružství dle deníku vytvoříte balík dobrodružství v divočině – z 5 obecných a z 15 specifických pro danou provincii. S ohledem na to, že partie trvá 12 dnů a přibližně polovinu tohoto času budete řešit jiná dobrodružství, bude složení balíčku rozdílné po mnoho partií. Deník rovněž obsahuje popis doupěte, které představuje známé a nebezpečné místo v provincii (na každou jedno). Doupě obvykle spojí všechny typy bojů – bude v něm střet na velké bojové mapě a budete v něm muset prozkoumat podzemí. Bojem v doupěti obvykle vyvrcholí úkol. Co musíte v daném doupěti splnit se bude partii od partie lišit – každá provincie má pro doupě více variant.
Nepřátele a jejich schopnosti v provinciích
Mnoho dobrodružství, která na svých výpravách zažijete, budou zahrnovat boj. Základní mechaniku boje jsme si již vysvětlili, ale nyní přichází na řadu dva důležité prvky. Nepřátelé, kteří jsou unikátní pro danou provincii a schopnosti specifické pro provincii. Pouze v Černých blatech tak můžete narazit na bažinného psa či voriplasmu. Jen v Cyrodiilu potkáte minotaura nebo minotauřího lorda.
Nepřátele ve hře mají množství schopností, které vám znepříjemní život. Například nájezdník lesních elfů má schopnost oslabení – může vám přidat kostky únavy do stupnice „cooldown“ a schopnost odlákání – zabraní vám útočit na jiné jednotky, pokud vás má v dosahu. Mnoho nepřátel má tzv. „místní“ schopnost, která je odvislá od provincie, kde se nacházíte. Například v Černých blatech je místní schopností „nákaza“ – pokud jste jejím cílem, musíte si způsobit zranění dle vaší aktuální hodnoty houževnatosti. Díky místní schopnosti se mění vlastnosti nepřátel a zvyšuje se variabilita hry.
4. NPC postavy
Každý deník vám rovněž vysvětlí mechaniky pro NPC postavu(y) a události v dané provincii. Ve hře najdete množství oboustranných NPC žetonů, které využijete různými způsoby. V Morrowindu budou tyto žetony představovat výkopy, kde Deslandra hledá vzácné relikvie, zatímco v Cyrodiilu představují měnící se spojenectví různých měst (viz Elder Scrolls online). Na každé mapě budete s těmito žetony pracovat jiným způsobem a několik provincií obsahuje úkoly, které interakci s žetony přímo vyžadují (pokud byste za této situace žetony ignorovali, může se vám to vymstít).
5. Města
Velice důležitými lokacemi na mapě jsou města. V každé provincii jich najdete asi 12 (unikátních pro provincii), přičemž každé město má svůj záznam v deníku. Většina měst vám nabídne některé, či všechny z následujících akcí (každý hráč má při návštěvě města dvě městské akce)
- Nákup – nákup předmětů a relikvií
- Výcvik – naučení nových dovedností, či prohloubení znalostí již naučených. V každém městě můžete najít jiné mistry
- Vývěska – zde si můžete vybrat vedlejší úkoly
- Náměstí a efekt města – akce náměstí vám umožní vykonat akce, které jsou unikátní a získáte díky nim výhodu unikátní pro dané město. Efekty města jsou pasivní a nestojí vás akci. Jsou rovněž tematicky spojené s daným městem.
Úkoly a závěrečná partie (3/3)
Nejdůležitější část deníku je kampaň. Každá provincie má jeden úkol pro každý cech, přičemž všechny úkoly využívají mapu a mechaniky provincie jinak. Deník vám rovněž popíše závěrečnou partii, pokud úspěšně vyhrajete dvě předchozí hry z kampaně. Můžete se však stát, že vaše cesta skončí dříve. Vše záleží na tom, jak rychle se vám povede překazit Deslandřiny plány (či nepovede a kampaň prohrajete).
Jak jsme si již řekli, na začátku partie si zvolíte provincii, ve které budete hrát a cech, pro který budete plnit úkol. Ačkoli si v druhé partii zvolíte jiné, bude i vaše první volba hrát roli. Co se týče provincie, zvolte si libovolně z dostupných (již jsou v plánu další do rozšíření – Hammerfell, Summerset atd.). Poté si náhodně vylosujete 3 cechy a jeden z nich si vyberete. Každý cech bude mít vlastní mechaniky a v deníku můžete nahlédnout do prvních kroků cechovních úkolů, abyste měli volbu snazší. Provincie a cech vám dohromady určí váš hlavní příběhový úkol. Tím, že se ve stretch goalech odemkly další cechy, zásadně roste variabilita hry.
Většina úkolů ve hře má více částí. Přečtete si část příběhu a poté se podíváte na vaši speciální přípravu pro danou partii a cíle vašeho úkolu (které obsahují vodítko, kdy zhruba v průběhu 12denní partie byste měli mít již časti úkolu splněny). Poté, co splníte část úkolu (počítá se vám jako denní dobrodružství), pokračujete v úkolu dál. Některé úkoly mají větvící se strukturu – budete si volit z více možností, či bude pokračování záviset na tom, zda jste předchozí část vyhráli či prohráli.
Příběhový úkol musíte splnit do 12 dní. Pokud se vám to nepovede, úkol jste nesplnili, neznamená to však, že jste prohráli kampaň. Když totiž dokončíte úkol, získáte jedno nebo více klíčových slov, v závislosti na výsledku, které si poznamenáte do zápisníku. Klíčová slova můžete získat i splněním vedlejších úkolů (vše může mít vliv na další hru). Pokud úkol nesplníte, ještě jste neprohráli, získáte však klíčové slovo „beznaděj“ do vaší další partie. Pokud získáte beznaděj v obou vašich hlavních úkolech (před závěrečnou partií), skutečně jste prohráli.
Pokud jste splnili váš první úkol, přečtete si dovětek a získáte klíčové slovo. Poté budete mít na výběr ze 3 nebo 4 možností pro váš druhý úkol. Všechny úkoly ve hře mohou být hrány v první nebo v druhé partii, vždy spojené tematicky do celkového boje proti Deslandře. Pokud jste neprohráli oba úkoly, ve vaší třetí partii vstoupíte do závěru kampaně.
V základní krabici najdete 5 unikátních závěrů – jeden pro každou provincii. Představte si je jako jedinečné delší boje s hlavním protivníkem. Některé se budou odehrávat na desce střetu, některé vás donutí prozkoumávat doupě nebo podzemí a všechny budou mít svá vlastní pravidla. Závěr vám určí vaše druhá provincie. Pokud jste například v druhé partii splnili úkol pro cech mágů v Černých blatech, v příslušném deníku si přečtete přípravu na závěrečné střetnutí, které bude zahrnovat hon na Deslandru skrz labyrint podzemních tunelů, kdy se bude temná čarodějka snažit nakazit kořeny posvátných stromů.
U každého závěru se budou tvůrci hry snažit o jedinečný zážitek. A to nejen použitými mechanikami, ale i volbami, před které budete postaveni. Vaše volby se projeví především v klíčových slovech, se kterými do závěru vstoupíte. Každé klíčové slovo vám může přinést výhodu, ale i nevýhodu (upraví se podmínky přípravy závěrečné části, přečtete si jinou část příběhu atd.). Například beznaděj Deslandru posílí (pro každý závěr jinak).
Množství úkolu, provincií a závěrů dává hře velkou znovuhratelnost. Jen odehrání všech úkolů (pouze jednou) by vám zabralo 20 partií. Pokud k tomu přičtete možnost se v rámci úkolu rozhodnout jinak a dosáhnout jiného výsledku, získání různých klíčových slov do závěrečné partie, tak vám vyjde hra, která vás bude neustále překvapovat a hlavně bavit po desítky či stovky hodin.