













Něco na stanici je špatně. Posádka od rána běhá sem a tam a nikdo mi nechce nic říct. Souvisí to s tou podivnou zprávou, kterou jsem si přečetl v noci? Vždyť roboti se chovají podivně už celý víkend. Hej, ten chlápek má nasazenou helmu, mám si taky nějakou sehnat? Stanice se podivně natáčí, ale to se přece občas děje. A kdyby to bylo něco nebezpečného, tak by se rozezněl poplach. A vypadala Země vždy tak... velká?
Hra Zkáza na orbitě (v originálu Stationfall) od autora Matta Eklunda se odehrává na vesmírné stanici plné nelegálních pokusů, která náhle klesá ze své oběžné dráhy. Pestrá směs roztodivných lidí a robotů je náhle vržena do smrtícího boje o přežití. Hráči jsou tajně jednou z těchto postav a snaží se splnit své úkoly než stanici dříve, než za chvíli shoří v atmosféře.
Ve hře jsou veřejně známy cíle všech postav, ale je skryto, zda za danou postavu někdo hraje. Hráči mohou ovlivnit libovolnou postavu ve hře a využít její schopnosti a vybavení. V průběhu hry může hráč odhalit svou tajnou identitu a získat tak nad ní úplnou kontrolu a nové schopnosti. Ale do té doby lze identitu hráčů a jejich cíle jen dedukovat z akcí jejich konspirátorů. Hra je tak ze 2/3 snahou splnit své cíle a z 1/3 blafováním. Situace na stanici se rychle mění a je dobré mít záložní plán B i C.
Úkoly postav jsou velmi různorodé a většinou jdou proti sobě. Astrošimpanz se chce třeba zachránit a k tomu si ideálně odnést kufřík, artefakt nebo pistoli. Kyborg byl násilně proměněn a je z půlky robot, proto se chce pomstít, pozabíjet důstojníky a vše zapálit. Botanik je zamilovaný do mimozemské masožravky a shání ji svačinu v podobě čerstvých mrtvol. A robotický medik má za úkol oživovat mrtvé, ale programátoři mu zapomněli vložit do kódu, že by je neměl kvůli tomu předtím zabíjet.
- 1 herní plán
- 1 pravidla pro rychlý start
- 1 složky postav
- 2 referenční příručky
- 35 karet postav a projektů X
- 55 karet indentit a skriptů
- 29 dřevěných figurek postav a Projektu X
- 126 komponent hráčů (v 9 barvách)
- 38 ukazatelů stavu
- 96 ukazatelů stavu herního plánu
- 40 žetonů dat
- 26 žetonů zvláštních předmětů
- 30 žetonů zdraví
- 26 žetonů kompromatů
- 18 žetonů úprav herního plánu
- 1 šestistěnná kostka
- Skladem: Skladem
Příběhy z hraní hry od Pizina:
Příběh 1 (Povídka inspirovaná skutečnou partií hry)
DALŠÍ OBYČEJNÝ DEN NA STANICI
Začal další obyčejný nudný den na stanici. Další den, kdy vás líně míjejí znudění členové posádky a pár přiblblých turistů. Jen občas je trochu vzrušení, když těm pošahaným vědátorům uteče nějaký nepovedený experiment, udělá rozruch a já ho musím zlikvidovat. Jsem Strážce, robot, sériové číslo 3516. Na levé straně mám nádherný gatlingový kulomet, ale kvůli stupidním softwarovým omezením můžu hezky rozšmelcovat po chodbě jen kriminálníky. A uvnitř svého křemíkového CPU cítím, že jsem převtělením pistolníka z Divokého západu, který vyhledává souboje s dalšími ozbrojenými drsňáky. Jen si to představte – vítr zvedá písek v malém westernovém městečku a v pravé poledne stojí dva soupeři odhodlaně proti sobě, připraveni vystřelit. Chlap versus chlap, tedy, robot… kolt versus gatling. Klasický férový souboj.
Ale když jsem se před chvílí podíval z okna stanice a Země začala být najednou větší a větší, došlo mi, že dnes mám šanci všechno změnit. Někdo mi tu dluží ještě pár drobných službiček a teď je třeba to náležitě využít. A první z těch dlužníků mi sehnal kompromat. Docela šťavnaté video, jak si Velitelka naší stanice užívá s Chapadlovitou nestvůrou v tajné Kryptě X. To se ještě bude hodit k malému vydírání. Teď okolo mě projel jeden z těch nových robotických uklízecích a opravářských Dronů. Jsou vybaveny sadou různých nástrojů, jako je vysavač, šroubovák a hasák. Za deset sekund jsem překonal jeho ubohé bezpečnostní protokoly a Dron odjel do vedlejší sekce, kde řekl hlasité „Ahoj!“ překvapené Opravářce. Hezky hasákem zezadu do hlavy. A konečně je tu co uklízet. A protože Opravářka měla vlastní zbraň, je to první bod pro mě za vyřazeného ozbrojeného týpka (vlastně holku). Ale pak náhle někdo přiskočil a rozmlátil můj Dron na součástky. Škoda užitečného nástroje, ale to je další bod pro mě.
Pak se blízko objevil robotický Medik. To je špatné znamení, jakékoliv léčení a opravování pokazí můj geniální plán. Tak jsem se rozhodl spustit své tajné vnitřní protokoly a odhalit své pravé já. Tím pádem budu moct doběhnout do vedlejší sekce s 3D tiskárnou a toho blbýho Medika rozstřílet na kusy. Ale malý softwarový bug v subrutině BX45C způsobil, že jsem si jen o 8 milisekund později uvědomil, že má RAM paměť je z půlky plná a já můžu jednat jen jednou. To mě velmi rozzuřilo, tak jsem alespoň vystřílel celý zásobník gatlingu po této sekci. A zpoza jedné bedny vypadla čerstvá mrtvola. Schovaná Černá pasažérka. RIP – rest in pieces, mé motto. Po příštím reinstallu bych se mohl stát revizorem.
O pár minut později se všechny obrazovky rozzářily a v bombastickém stylu oznámily vydání nové verze skvělého pomocníka do kapsy – Digitálního asistenta. A jen dnes kompletně zdarma. Stáhnout si ho trvalo jen chvilku. Zrovna jsem koukal na video o roztomilých robotických koťátkách, když jsem si uvědomil, že můj gatling se sám od sebe zvedá, míří na mé CPU a nejde to zastavit. A pak už jen bum, bum a tma. Sakra, byl to malware od toho syna Skynetu.
Tak to je konec a já nikdy nenavštívím stanici s Westworld parkem. Ale pár mých podsystémů ještě pracuje a já můžu vyslat své dlouhé elektronické prsty skrz systémy stanice. Na obrazovce vidím, že v Hydroponice je Botanik. Toho nenávidím, protože nesnáší vůni mého prvotřídního motorového oleje a raději očuchává nějaké kytky. Až se za pár minut objeví na tomhle rohu, zemře. Ale najednou ho někdo sejmul i bez mé pomoci. Robobozi mě milují. Konečně další body pro můj plán. Ale ne, druhý uklízecí Dron táhne umírajícího Botanika do Lékařského únikového modulu a už nastartoval únikovou sekvenci. Za minutu odletí. Rychle jsem přebral ovládání Dronu, vytáhl Botanika z únikového modulu a přechodovou komorou ho vyhodil do vesmíru. Čichni si vesmíru, ty očuchávači fialek.
Když jsem zaměřil svou pozornost zpět na stanici, panoval už na ní totální zmatek. Jak typické pro lidi, když je necháte chvíli bez dozoru technologií. Většina běhala doprava, doleva nebo dozadu a zvedala různé předměty jen proto, aby je vzápětí zase pohodila o kus dál. Někteří si dělali selfíčka nebo streamovali ten chaos na Zem kamarádům nebo přímo médiím. Jeden týpek hrál novou online hru od Digitálního asistenta a získané achieve-menty sdílel všem na stanici. Jedna přiblbá dvounohá opice zmáčkla to velké červené tlačítko s nápisem „NEDOTÝKAT SE“. To vypustilo z Krypty X podivný Entropický přízrak, který hned Astrošimpanzovi vymazal vzpomínky. Možná dobře pro něj. Přízrak si našel cestu k antihmotovému jádru a zmizel v něm, čímž ho destabilizoval. Tohle konečně aktivovalo bezpečnostní protokoly a zbylé únikové moduly mohly být vypuštěny. V nich narychlo odletěli tři lidé, všechny tři identické Klony a Telepatická krysa. Každý se svou kopií Digitálního asistenta.
A protože Velitelka stanice se ukázala tak nekompetentním důstojníkem, zneužil jsem ji k zabití chlápka vedle ní a do ruky mu vložil svou zbraň. Ozbrojené mrtvoly jsou můj sen. Stanice teď překonala kritický bod a čeká ji dlouhý ohnivý pád dolů v obří ohnivé kouli. A s ní končí i má cesta Strážce, vesmírného pistolníka. Snad se nově vyrobení roboti dozví o mých hrdinských činech.
Dramatická pauza, jiný hlas: „Chtěl bych se omluvit obyvatelům Prahy za tu trošku šrotu v centru jejich města. Určitě ale uznáte, že závěrečné vizuální efekty při dopadu byly naprosto strhující. A spolu s námi můžete oslavovat hrdinské činy šesti přeživších.
Tím se dostáváme ke konci tohoto skvělého a nezapomenutelného streamu, který sponzorovala korporace ASTROMECH.
V praxi jste viděli náš nejnovější univerzální uklízecí dron VÍCEÚČELOVÝ ROBOT S AUTOMATICKOU HOLOOBRAZOVKOU – V.R.A.H. – dodávaný spolu s integrovaným DIGITÁLNÍM ASISTENTEM S BRUTÁLNĚ EFEKTIVNÍM LAY-OUTEM – D.A.B.E.L.666. Je skvělým pomocníkem, který namísto vás zastane mnoho úkolů doma na Zemi i ve vesmíru. Nejlepší Dron je ten, který bude přesně vyhovovat Vašim požadavkům, které od něj očekáváte.
KUPTE SI HO HNED!!! KUPTE SI HO HNED!!! SLEVA 20 % PRO DIVÁKY TOHOTO STREAMU.
P. S.: Při natáčení tohoto streamu nebylo ublíženo žádným zvířatům.
Příběh 2
Jsme včera hru hráli v pěti. Nějakou dobu trvalo vysvětlování pravidel. A hra nám zabrala asi hodinu a tři čtvrtě. Ale šlo to docela svižně a všichni si to užili.
Asi ve třetím kole jsem s inženýrem vypustil Projekt X, což se ukázalo být bojové hejno lítacích minidronů na dálkové ovládání. Několik postav se schopností hacker toho rychle využilo a na podlaze přibylo pár čerstvých mrtvol. Ale zatím skrytá opravářka využila hejno k opravování poškozených místností. O pár kol později někdo navedl hejno do magnetické komory a to tam vyzkratovalo. A robo medik přispěchal na pomoc a většinu oživil zpět. Bohužel za něj nikdo nehrál, jinak by získal hezkou dávku bodů.
Vypuštění Projektu X zároveň zahájilo proces evakuace a už bylo možné odletět v únikových modulech na zádi stanice. Astrošimpanze jsem měl jako bonusovou postavu, kterou jsem měl zachránit. Podařilo se mi ho dostat do únikového modulu, kde zahájil vypuštění modulu. K čemuž ale dojde až na konci dalšího kola a to je dlouhá doba, aby se něco pokazilo. Kompromat od protihráče vyhnal šimpanz z modulu. Ale obětoval jsem tah na vrácení ho zpět a to byl první přeživší. Mezitím se černá pasažérka dostala ke kamerovým záznamům, odeslala je novinám na Zemi a odletěla v dalším modulu.
Úkolem mého inženýra bylo zajistit explozi antihmoty na stanici, aby se na Zem nedostalo nic špatného a kontaminovaného. Pomocí vyhnance se mi podařilo vytáhnout antihmotu, ale protože jsem si špatně přečetl podrobnosti svého úkolu, došlo k tomu už moc pozdě. Ale vyhnanec s antihmotou odkráčel do dalšího modulu a odletěl s ní, což za chvíli udělalo menší supernovu a vyhnanec byl RIP (rest in pieces). Přesně uprostřed stanice se ke konci odhalila kaskadérka, která měla při sobě helmu i raketová křídla, což jí na konci umožní odletět z hořící stanice. Pomocí robotického strážce s gatlingem jsem jí křídla ukradl a utekl s nimi. Ale tento pokus o zastavení byl brzy zmařen. Hru pak vyhrál kamarád se svou opravářkou, když udržel stanici hezky funkční a vypulírovanou do úplného konce a i všichni roboti byli funkční.
Hru si všichni užili a umí psát hrozně zajímavé příběhy. Ale tuhle hru je třeba hrát vícekrát než se do toho člověk dostane. Je třeba se dobře obeznámit se schopnostmi všech 12+ postav, což je trošku informační nálož. Ve hře je 28 různých postav, což poskytuju velkou míru variability.
Příběh 3
Hlavním úkolem mého inspektora bylo odletět s kufříkem. Nenápadně se k němu začal blížit, když ho předběhl astrošimpanz, sebral kufřík a přivlastnil si i odhozenou pistoli. Navíc se ten hráč zákeřně odhalil a tak mu to nemohl nikdo snadno sebrat. A když ještě té opičce poslal kopii programu digitálního asistenta, tak s jeho pomocí mohl snadno přepsat ovládání blízkého únikového modulu, a vypařit se ze stanici s MÝM kufříkem. Tomu bylo třeba zabránit. S trochou spolupráce do modulu neskákaly jiné postavy a najednou tam nebylo místo. Opičák se vydal na záď k jinému modulu, ale tam ho dostihl dálkově řízený dron a majznul ho po hlavě. Můj inspektor tam doběhl popadl kufřík, ale taky se brzo válel na podlaze v tratolišti krve.
Následujících několik kol jsme se pomocí jiných postav přetahovali o
kufřík, tahali za sebou naše mrtvoly nebo vyhazovali mrtvolu toho
druhého přechodovou komorou do blízkého vesmíru. S dobrým plánováním a
za použití úplatků a kompromatů se mi nakonec podařilo zajistit
neprůstřelnou pozici. V inspektorově raketoplánu se třemi místy ležela
má mrtvola s kufříkem v ruce, rozbitý dron a paranoidní plukovník,
kterého kvůli tomu nemohl ovládat nikdo jiný. Stačilo příští kolo tento
modul vypustit a na Zemi by už nás oživili. Ale najednou se někdo
odhalil jako robotický společník, který umí měnit vzhled. A ukázalo se,
že společník se celou dobu maskoval jako plukovník a teď si s ním
vyměnil místa! A protože jeho úkolem bylo také vlastnit kufřík, tak ho
vytrhl mých chladných prstů a s celým modulem odletěl. A i když se můj
inspektor zachránil, tak mu zbyly jen oči pro pláč.
A takový byl vesmírný boj o kufřík, který byl možná úplně prázdný.
Příběh 4
Protože
inspektor byl mojí bonusovou postavou, tak jsem ho praštil kladivem v
temné místnosti a začal táhnout jeho tělo k tomu lékařskému modulu.
V druhém kole se velitelka stanice vydala vesmírem okolo stanice k
můstku na druhé straně. Ale to křížilo mé plány a pár šťouchanců
robotickým ramenem ji zastavilo. Později umřela ještě dvakrát, ale
nakonec se na můstek dostala a vyhlásila jako důstojník evakuaci.
Mezitím se půlka osazenstva vydala k lékařskému únikovému modulu, který
ale vyžaduje někoho těžce raněného k odstrartování.
Obří
strážní robot ve stejné místnosti měl za úkol všechny chránit a zabíjet
zločince. Ale trošku mu přeskočilo v CPU, odhalil se a pokropil okolí
gatlingem. A brzo měl okolo pět čerstvých mrtvol. Má body za zabité
ozbrojené postavy. Ale jde to trošku ocheatovat – nejdřív někoho zabít a
pak mu vložit zbraň do studené dlaně. Na pomoc vyrazil robomedik, ale
brzy se také válel po podlaze.
Na jiném místě se inženýr rozhodl,
že se podívá jaká brutální nestvůra se schovává ve Vaultu X. Nezabilo
ho to, jak si přál. Místo toho tam bylo hejno dálkově řízených
minidronů, které pak dlouho sedělo něčinně na místě. Pak se odhalil
astrošimpanz. Cestou k únikovým modulům neodolal vábění antihmoty a
rozhodl se, že to ostatní zpestří „menším“ ohňostrojem. O minutu později
ho minidropny rozstřílely na maděru a opička se ze stanice vůbec
nedostala.
Strážní robot si nedokázal pohlídat svou hromádku
mrtvol a většina z nich zdrhla nebo byla odtažena a odletěla v blízkém
modulu. V tom odletěl do bezpečí i první z mých třech klonů. Ale
potřeboval jsem dostat ven alespoň ještě jednoho a to nevypadalo moc
nadějně s odtikávající antihmotou. Ale na zádi stanice došlo ke vzácnému
okamžiku vzájemné spolupráce, když všichni chtěli utéct, a další modul
se třemi pasažéry se vydal k Zemi.
Hru vyhrála velitelka stanice, když se jí podařilo dostat ven neuvěřitelných 8 lidí.
Příběh 5
Moje postava byla fešná korporátní Agentka, která měla zabránit, aby ze stanice unikly jakákoliv data, která by Korporaci mediálně poškodila. Klidně za cenu vlastního života. Hned ze začátku začala zápěstním EMP sabotovat místnosti, které umožňovaly operovat s daty. První boje proběhly u hlavního počítače, kde se mi to nepodařilo úplně dobře ohlídat a dálkově řízená drona to opravila. A spoluhráčům se povedlo zkopírovat nebezpečný zavirovaný program Digitálního asistenta jiným postavám. Na jiném místě si schizofrenní doktorka vyrobila dvě ohnivé bomby a ohněm si zablokovala obě cesty dál.
Moje Agentka se musela asi v třetině hry odhalit, ukázáním
kompromatu přinutila drsnou Vesmírnou pirátku předat ji svou pistoli a Agentka ji na oplátku zastřelila. Radost nevydržela dlouho, když ji hned
v příštím kole přetáhl hasákem přes hlavu blízký Poradce. Pak se
odhalil Strážní robot, jehož úkolem je mít mrtvoly ozbrojených postav.
Ideálně tak, že je nejdřív zabije a pak jim vloží zbraň do ruky.
Po chvíli se odhalil poslední hráč s Digitálním asistentem – programem, který se má v co nejvíc kopiích dostat ze stanice. Bohužel tehdy už byla přes polovina osazenstva mrtvá (tedy přesněji jen vyřazená) a my dva jsme neměli zájem, aby někdo opustil stanici.
Ke konci po stanici běhal už jen onen Strážní robot, dálkové řízený Dron
č. 4 a hodně zmatená Velitelka stanice. Tentokrát se nikdo nezachránil,
ale Digitálnímu asistentovi se podařilo na poslední chvíli odvysílat
dvě své kopie na Zemi. Tahle partie byla trošku zvláštní až se těším na
další.
Příběh 6
Spoluhráči se odhalili docela brzo a dělali tak problémy. Moje bonusová postava Mikrobioložka měla v plánu odletět předčasně na raketových křídlech. To se jí povedlo, ale Strážní robot, který se tam najednou odhalil, zastřelil Opravářku. A pak mé Mikrobioložce zkonfiskoval artefakt, což by byly důležité body pro mou hlavní postavu Porace. Ale odletět se jí povedlo. Pro opuštění stanice jsme museli vyvolat blackout, naštěstí nevylezlo z Vaultu X žádné monstrum, jen dálkově řízené drony. Pak nastal úprk k únikovým modulům, které jsem proběžně sabotoval ostatním. A půlka schizofrenické Doktorky Hyde to na Zemi nestihla. Já jsem utekl s Poradcem, ale kvůli ztrátě artefaktu jsem nevyhrál.
Příběh 7
I když má Agentka zabránila většině způsobu útěku i zkratovala tři roboty najednou, tak jí ostatní donutili vypustit tajný Projekt X – Fantoma. A tím se Doktorce Hyde podařilo utéct a zkazila tak 80% mých úkolů. Záložním plánem bylo udělat hezkou hromádku mrtvých lidí a robotů uprostřed stanice, na které by se mohla rochnit moje záložní postava – Telepatická krysa.
Ten plán dost kazila Opravářka, která stále opravovala roboty. Pletla se tam i Kaskadérka, ale nepodařilo se jí utéct s raketovými křídly. V posledním kole jsem udělal Schrodingerovo odhalení za Krysu a donutil mou bývalou Agentku zastřelit Opravářku a pak pro jistotu sebe. Krásná hromádka pěti mrtvol ještě s artefaktem. Ale ostatní se rozhodli zákeřně spolupracovat a dron odnesl mou Krysu do prázdné místnosti.
Tak jsem prohrál s 1 bodem. Vítězovi stačili jen 4 body. To celé za 1,5 hodiny v pěti.
Příběh 8
V Počátkách na Kubrtově akci offline jsem hrál za Opravářku. Ta má za úkol udržet stanici a její roboty hezky fungující až do konce a nepřipustit vypuštění Projektu X či antihmoty.
A nevěří těm fake news, že se stanice rozpadá. Ze začátku jsem se snažil zabránit důstojníkům dostat se na Můstek, kde by mohli zkazit mé úkoly. To se docela povedlo, když jsem Velitelku stanice donutil vyhodit helmu skrz přechodovou komoru do vesmíru, aby nemohla použít zkratku. Za chvíli tam stejně vrthnul Medik za hasákem a chvíli se tam všichni mlátili po hlavě.
Zatím jsem s Poradcem luxoval datamining kompromaty z celé stanice, abych je využil později. I když z 5 kompromatů jsem využil jen jeden. Moje bonusová postava byla Astrošimpanz, toho jsem sejmul Robotickým ramenem, když běžel po stanici z venku. Kaskadérka pro něj skočila a odtáhla ho do Medevac únikového modulu, který potřebuje přesně tu „mrtvolu“ k odletu. Gurma se odhalil jako Doktorka Hyde a taky si vlezl do modulu, který příští kolo zamířil k Zemi.
Mezitím se uprostřed stanice strhla krvavá řež, hlavně pomocí dálkově řízených Dronů. Tři hráči se stali podezřelými. Snažili jsem se odvysílat usvědčující důkazy policajtům, ale zákeřně kooperovali a zabránili tomu. Odhalil se taky Miliardář a Černá pasažérka a utíkali k únikovým modulům. Ale nestihli to.
Ke konci mi začaly ubývat body, když začali roboti umírat a vzduchem létaly zápalné bomby. Ale ještě jsem zvládnul vyléčit Kyborga a opravit jeden Dron, abych měl další body. Bez toho by má Opravářka nevyhrála.
Představení hry a dojmy (Anatherius)
Představení hry (od 32:05) (Kubrt)
Recenze (Comboard Games)
Gameplay (starší verze hry) (od 46:45) (Pizin)
Rozhovor o vývoji a testování hry (Jouobcast)
Rozhovor s designérem a developerem hry (anglicky) (Joubcast)
Videonávod od Pizina (verze hry na Tabletop Simulatoru)
- Referenční příručka ke stažení
- Přehled postav ke stažení
- Pravidla pro rychlý start ke stažení
- Přehledová karta pravidel
- Přehledová karta k přípravě hry
- Přehledová karta akcí postav